chokladbiskvier




Igår gjorde jag och älsk chokladbiskvier!
Fick dock göra klart dom sista idag eftersom vi råkade
bränna chokladen så den blev bara en hård klump :/
Har iaf doppa dom sista nu och idag gick det bättre!
Värmde chokladen långsamt i ungen på ca 50 grader så
jag skulle va säker på att den inte skulle brännas å bli förstörd.
Om någon skulle bli sugen på att göra dessa smarriga
gosaker så kommer en beskrivning här! :)

Recept för ca 15 kakor. Jag brukar göra dubbel sats, det är ju ändå ett litet projekt att göra biskvier så då är det lika bra att göra göra en rejäl sats när man ändå är igång :P

Ingredienser till kakbotten:
300g mandelmassa
1 äggvita

Ingredienser till fyllningen:
100g delikatessmargarin
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2-3 tsk kakao

Ingredienser till glasyr:
100-125g blockchoklad
ev. 1 msk margarin el smör


Bottnarna: Riv mandelmassan. Blanda med äggvitan till en smidig smet. Klicka ut på bakplåtspapper på plåt pch platta ut med mjölad hand så att de blir ca 5 cm i diameter. Grädda mitt i ungen 10-12 min. Lossa kakorna försiktigt och låt svalna på galler



Fyllningen: Rör ihop rumsvarmt fett, florsocker, vaniljsocker och kakao till en jämn kräm. Bred på den lite toppig på undersidan av kakbotten. Låt dem sedan stå i kylskåp i minst 1 tim.



Glasyren: Smält blockchokladen. Blanda ner ev fett (brukar inte jag göra). Doppa kakorna hastigt i chokladen så att smörkrämen blir helt täckt. Vrid kakan lite så att överflödig choklad kan rinna av. Ställ kakorna kallt.
Jag brukar förvara mina i frysen, perfekt att äta direkt från frysen då de är riktigt kalla!



Lycka till!













Kommentarer
Postat av: Mamma

Mkt goda biskvier!

2011-10-03 @ 22:20:50
Postat av: Angelica

Å va mumsigt! Va duktiga ni är =)

Ta gärna med ett smakprov när ni kommer uppåt =D

Kram A

2011-10-04 @ 09:50:57
URL: http://angelikasscrapblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0